آخرین اخبار
چشن میلاد حضرت صاحب الزمان (عج)
سوم اردیبهشت روز معمار گرامی باد.
طبس شهری کویری در غرب استان خراسان جنوبی ایران است.
سردار سرلشکر پاسدار سلامی به فرماندهی کل سپاه منصوب شد
روز ملی خلیج فارس
سالروز تاسیس سپاه پاسداران
روزارتش جمهوری اسلامی ایران
دشمن در برابر جمهوری اسلامی نفس‌های آخر دشمنی‌اش را می‌کشد
خاتمی و زیباکلام هم به شکست و ناکارآمدی اصلاح‌طلبان اعتراف کردند
کلیددرهای بسته آمد...... امید دلهای خسته آمد....
آمریکا در باتلاق یک جانبه‌گرایی
اتحاد ملی ایجاد شده در حمایت از سپاه بی‌سابقه است
مژده ای دل ماه شعبان آمده چهچه زن، بلبل به بستان آمده
٢٥ فروردين روز بزرگداشت عطار نيشابوري
روز جوان روزی است که در تقویم کشورهای مختلف برای جوانان نام‌گذاری شده‌است.
در كمين گل سرخ
فعالان فتنه و تحریم ملت ایران از برج میلاد دولت بالا می‌روند!
«بلوف سیاسی» ترامپ درباره سپاه پاسداران محقق می‌شود؟!
پرسپوليس و قعر جدول
دلایلی که به شما ثابت می کنند باید همین الان به سفر بروید
نظرسنجی
نظرسنجي غير فعال مي باشد
پنج شنبه ٠٥ ارديبهشت ١٣٩٨
اوقات شرعی
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 196121
 بازدید امروز : 66
 کل بازدید : 1949959
 بازدیدکنندگان آنلاين : 2
 زمان بازدید : 0.37
صفحه اصلي > مطالب و مقالات 
اخبار > عقل مسلمان کی به کمال می‌رسد؟
 


شماره خبر :٤٥١٢٧٥   تاریخ انتشار خبر : شنبه ٧ شهريور ١٣٩٤    ا   ١٠:١٩
 
عقل مسلمان کی به کمال می‌رسد؟
امام رضا(ع) فرمود: عقل مسلمان به نقطه کمال نمی‌رسد، مگر آنگاه که دارای ده ویژگی باشد

امام رضا(ع) فرمود: عقل مسلمان به نقطه کمال نمی‌رسد، مگر آنگاه که دارای ده ویژگی باشد:
1- مردم از او امید خیر داشته باشند 2- از شر او در امان باشند 3- کار خیر دیگران را زیاد بشمار آورد 4- کار خیر خود را کم شمارد 5- هر چه از او یاری و کمک خواسته شود، دلتنگ و ناراحت نگردد 6- در تمام طول عمر خود از کسب و تحصیل علم خسته نشود 7- فقر و نداری در راه خدا را محبوب‌تر و ارزشمند‌تر از ثروت و توانگری بداند 8- خواری و ذلت نفس در راه خدا را از عزتمندی در پیشگاه دشمنان ارزشمندتر بداند 9- گمنامی را از شهرت بیشتر دوست بدارد 10- سپس امام(ع) ادامه دادند: اما ویژگی دهم که بیش از همه مهمتر است عبارت است از اینکه: احدی را ننگرد الا اینکه بگوید: او از من بهتر و پرهیزکارتر و با تقواتر است. (لا یری احدا الا قال: هو خیر منی واتقی)
حضرت خود علت رفتار و مورد دهم را این‌گونه بیان می‌فرماید: زیرا مردم دو دسته‌اند، گروهی که از او بهتر و پرهیزکارترند و گروهی که از او بدتر و زبون‌تر هستند. هرگاه با گروه اول مواجه شود، برای آنان تواضع کند تا به مقام آن‌ها دست پیدا کند. وقتی چنین کرد، نام او را به نیکی می‌برند و در نتیجه آقا و سرور اهل زمان خود خواهد شد. اما قضاوت مسلمان عاقل درباره گروه دوم این باید باشد که شاید درون آنان بهتر باشد و این خوبی درون برای آن‌ها مناسبتر است. در حالی که خوبی من ظاهر است و ممکن است خوبی ظاهر برای من بدتر و ناگوارتر باشد. (تحف‌العقول ص 467)
فرمایش امام(ع) دقیقا ناظر بردرک و نوع نگاه یک فرد مسلمان عاقل است. وقتی فکرمان این گونه شد، آنگاه آثار فردی و اجتماعی زیادی حاصل می‌شود. از جمله 1- در مواجهه با مردم، تواضع- صمیمیت و خیرخواهی- همکاری و تعاون- گذشت- فراوانی دوستان- احساس امنیت (اشاره به بندهای 1 و2 و 5 و10) 2- در مواجه با خویش، تلاش مستمر در تحصیل علم، بی‌ادعایی، صبوری، خضوع و خشوع و بزرگواری (اشاره به بندهای 3 و 4 و 6) 3- و در مواجهه با خدا، بندگی- ولایت- و به تعبیر امام صادق(ع) فقر و ذلت نفس قلب و ذلت باطن (اشاره به بندهای 7 و 8 و 9 نشان از بی‌نشان‌ها ج 1 ص 402)
مسلمانان به منزله خانواده
شخصی در حضور امام سجاد(ع) از بی‌وفایی دوستان وفامیل و از حسادت و طمع‌و ستم آنان گلایه می‌کرد. حضرت فرمود: زبان خود را حفظ کن و مبادا دچار خود بینی شوی. آیا نمی‌دانی که مسلمانان نسبت به تو به منزله خانواده‌ات هستند؛ بزرگ آن‌ها همانند پدرت، خردسالشان به منزله فرزندت و همسن آنان به منزله برادرت هستند. اگر همه مثل پدر و فرزند و برادرند حالا کدامشان را می‌خواهی نفرین کنی و یا آبرویشان را ببری؟ اگر شیطان می‌خواهد با فریب وانمود کند که تو از اهل خانواده و فامیل برتر هستی، این گونه فکر کن که: مسلمانانی که از من بزرگترند قطعا سابقه‌شان در ایمان و عمل صالح از من بیشتر است، پس‌ آن‌ها از من بهترند. مسلمانانی که خردسالند و از من کوچک‌ترند قطعا من زودتر به گناه آلوده شده‌ام، پس آن‌ها از من بهترند. مسلمانانی که همسن من هستند، قطعا من به گناه خود یقین دارم، اما درباره گناه و آلودگی آنان تردید دارم. پس چرا یقین خود را در مقابل تردید رها کنم؟ بنابر این آن‌ها هم از من بهترند.
اگر مسلمانان به تو احترام می‌کند و تو را بزرگ می‌شمارند بگو: به من لطف دارند. اگر به تو بدی کردند، بگو: این کوتاهی و قصور از من بود که آن‌ها را به این عکس‌العمل واداشته است. اگر این گونه رفتار کردی در آن صورت: 1- زندگی برتو آسان می‌گذرد و دلت آرام می‌گیرد 2- دوستانت روزافزون می‌شود 3- دشمنانت کم می‌گردد 4- هر خوبی از آن‌ها ببینی خوشحال خواهی شد 5- در مقابل بدی و ستم آنان ناراحت و متاسف نمی‌شوی. (مجموعه ورام ج 2 ص 185)
شخصی از اهل بلخ می‌گوید: در سفر خراسان همراه امام رضا(ع) بودم. روزی سفره غذا حاضر کردند. حضرت همه خادمان را در کنار سایر همراهان جمع کرد. من گفتم: فدایت شوم اگر سفره جدایی برای ایشان قرار دهید بهتر است. فرمود: ساکت باش. بدرستی که خدای همه یکی و دین همه یکی و پدر و مادر ما همه یکی است و جزای هر کس را به قدر عمل او می‌دهند. (معراج السعاده ص 248)
بلندی از آن یافت کو پست شد
                        در نیستی کوفت تا هست شد

 
برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج