آخرین اخبار
ازدواج دانشجویی
شهادت وارث نهضت عاشورا تسلیت باد
برگزاری مراسم تقدیر از برگزیدگان کارگاه تفسیر سوره حمد در سطح واحد-مهر۹۶
طیبی: ‎" شعار مرگ بر آمریکا " شعار همه آزادیخواهان جهان است
اولین کنگره گرامیداشت حضرت آیت الله ملک حسینی (ره)
دوره های دانش افزایی ویژه استادان
نخستین اردوی بزرگ آموزشی- فرهنگی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور
پذیرش دانشجوی دکتری پرستاری برای نخستین بار در دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی
نحوه پیگیری معترضان به نتایج آزمون‌ ارشد دانشگاه آزاد اسلامی
برگزاری مسابقه« گلبانگ اذان» در واحد تهران مرکزی
شهید حججی واقعه عاشورا و طراوت شهادت را دوباره به تصویر کشید
هم‌کلاسی علی دایی با جواد خیابانی در دانشگاه آزاد
میلاد با سعادت کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها و روز دختر و آغاز دهه کرامت مبارک باد
سخن‌نگاشت | مهدویت
ولادت با سعادت هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت امام رضا (ع) مبارک باد
ولادت حضرت معصومه(س) مبارک باد
برگزاری جلسه ستاد اقامه در واحد تهران مرکزی
بمناسبت فرا رسیدن سالروز آزادسازی خرمشهر ویژه برنامه هایی در واحد تهران مرکزی برگزار شد
عید سعید فطر مبارک
اطلاع‌نگاشت | ماندگاری انقلاب در صحنه دفاع مقدس
نظرسنجی
نظرسنجي غير فعال مي باشد
شنبه ٢٩ مهر ١٣٩٦
اوقات شرعی
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 137378
 بازدید امروز : 213
 کل بازدید : 1400441
 بازدیدکنندگان آنلاين : 4
 زمان بازدید : 0.64
صفحه اصلي > مطالب و مقالات 
اخبار > بایدها و نبایدهای مواجهه با اساتید کدامند؟
 


شماره خبر :٤٥٥٠٨٦   تاریخ انتشار خبر : سه شنبه ٣١ شهريور ١٣٩٤    ا   ٠٩:٠٤
 
بایدها و نبایدهای مواجهه با اساتید کدامند؟
.

محبوبه ادیبان // «تحمل ادامه مباحث استاد را ندارم،. پاهایم را تند تند تکان می دهم، کارد بزنی خونم در نمی آید، می خواهم دستم را به نشانه اعتراض بالا بگیرم که استاد بداند طرف صحبتش یک مشت سیب زمینی بله قربان گو نیستند، چندباری جملاتی را که قصد دارم بر خلاف رأی استاد بگویم در ذهنم پس و پیش میکنم تا مبادا به تپق بیافتم یا با شنیدن صغری و کبری چیدن من، به خیالش قصد گارد گرفتن در مقابلش را داشته باشم ، نگاهی به دور و برم می اندازم تا از چهره همکلاسی هایم میزان موافقت و مخالفت¬شان با بحث مطرح شده را تشخیص دهم، نشانی از برافروختگی یا اعتراض نیست، انگار همگی به وحی منزل گوش سپرده باشند، نه تنها آرامش در چهر ه اشان موج می زند بلکه چند نفری به نشانه تأییدِ عرایض استاد سر هم تکان می دهند! اگر نظر استاد را مردود شمارم ...»
این ها کلنجارات ذهنی دانشجویی است که قصد دارد استادش را متوجه نادرستی صحبت هایش کند، اگر شما در چنین موقعیتی قرار بگیرید چه عکس العملی از خود نشان می¬دهید؟!
طبیعی است که دانش‌آموزانی که به تازگی و به فاصله 3 ماه  از فضای مدرسه‌ به جمع  جدید دانشگاهیان پیوسته‌اند، برای آشنایی و سردرآوردن از سازوکارهای محیط جدید، با یک سری چالش ها و سردرگمی هایی روبه رو باشند. در بدو ورود شاید چگونگی برقراری ارتباط با استاد سخت و مبهم باشد، اما دانش‌آموز دیروز یا دانشجوی امروز باید آگاه باشد که رابطه استاد – دانشجو  برخلاف رابطه معلم – دانش آموز احتمالا چهار سال ادامه خواهد داشت و فقط به فضای علمی کلاس خلاصه نمی شود. رابطه موجود ميان این دو قشر تنها به شكل تعاملات علمي خلاصه نمی شود، دانشجویان از تمامی رفتار و اخلاق استاد خود الگو مي‌گيرند و این همانندسازی استاد توسط دانشجو یک نوع حمايت اجتماعي بسیارمهم تلقي مي‌شود كه مي‌تواند دانشجو را در برخورد با مسائل مختلف یارا باشد. اين مهم  به خصوص درباره دانشجويانی شهرستاني كه با دوری از خانواده و كمتر شدن حمايت آن ها به نقش های مکمل چون استاد بيشتر نيازمند هستند، صدق می کند.
از آنجا که چگونگی ارتباط با اساتید نقش به سزایی در یادگیری دارد، باید توجه داشت که وجود اختلاف نظر میان استاد و دانشجو امری طبیعی است و لزوم یادگیری و بهره مندی از دانش ایشان، برخورد و انتقاد صحیح در چنین مواردی است. باید به این نکته توجه داشت که اختلاف نظر با اساتید، مانع بهره مندی از علم آن ها نشود! دانشگاه فرصت مناسبی را برای بیان محترمانه همین اختلاف نظرات و بحث پیرامون آنها فراهم می کند.در ادامه با توجه به تجربیات دانشجویان، به منظور هر چه بهتر شدن روابط استاد و دانشجو، راهکارهایی را در موقعیت های گوناگون مطرح می¬کنیم:
1) در وهله اول حضور منظم و دائمی درکلاس درس، باعث می شود حداکثر استفاده را از مطالب کلاس ببرید، هر چندکه با  پدیده عدم حضور و غیاب استاد مواجه شوید! باور کنید اساتید متوجه حضور و عدم حضور دانشجوها هستند. ضمنا؛ اکثرا اساتید از مباحث مطرح شده در کلاس برای ارزیابی شما در آخر ترم استفاده می کنند.
2) ممکن است صرف نظر از وجود یا عدم وجود علاقه به استادی، به صرف اینکه افرادی دارای شأن علمی هستند و مسلط به زیر و بم موضوعات موجود در رشته تحصیلی خود، به حضور ایشان در کلاس درس اکتفا نکنید و با شناسایی اتاق شان  و مشاهده تابلو روزها و ساعات ملاقات با دانشجو، ملاقات با آنها را از دست ندهید تا به ایجاد رابطه عمیق تر  و درک بهتر شما از آنچه كه قرار است در كلاس رخ دهد، كمك كند. نکته مثبت این ملاقات و گفتگوها زمانی روشن تر می شود که ممکن است شما در حوزه ای در رشته تحصیلی خود علاقه مند باشید که پی ببرید با استاد خود علایق مشترکی دارید و استاد طی سالیان یدطولانی در این مبحث کسب کرده است، که این خود مبدأ یک ارتباط خوب و مفید استاد- شاگردی و كليدي در آ‎گاه سازي شما از اين موضوع یا دادن اطلاعاتی از فرصت‌هایی چون مسابقات علمی، بورس های تحصیلی و... خواهد شد. و حتی فراتر از آن، این ملاقات می تواند فرصت خوبی براي ارتباطات طولاني بعد از فارغ‌التحصيلي شما باشد. برخی از اساتید با مدیریت پروژه های کلان پژوهشی، آموزشی، فرهنگی و ... و با مشاهده قابلیت ها و استعدادهای متنوع شما در کلاس درس، از شما به عنوان همکار در این طرح های پژوهی دعوت به عمل می آورند که مشارکت در این فعالیت ها تجربه های مفیدی را در سطوح علمی  و شغلی در اختیارتان قرار می دهد.
 قبل از ملاقات با استاد موردنظر کارهایی از قبیل زیر برای سهولت ارتباط لازم است:
یادداشت سوالات، ابهامات یا موضوعاتی که قرار است مطرح کنید؛  اگر بنا به دلايلي قادر به ملاقات و لغو قرار هستید، حتماً با استاد تماس بگيريد؛ از طرفی انتظار نداشته باشيد كه اساتید هميشه در زمان‌هايي كه براي شما مناسب است حضور داشته باشند.
3) بحث تلخ و شیرین نمره از جمله مسائلی است که با برگزاری مذاکرات دو جانبه نیز، انتظاری برای به توافق رسیدن  استاد و دانشجو بر سر آن وجود ندارد. بحث بر سر غیرعادلانه و غیرمنصفانه بودن نمره با اساتید کار به جایی نمی رساند که هیچ، چه بسا باعث نتیجه عکس می شود، نکات و نظرات خود را با کمال خونسردی، آرامش و با لحنی مؤدب مطرح کنید.

 


4) انتقاد از شیوه تدریس و مباحث مطرح شده توسط استاد در کلاس درس یکی از معضلات دانشجویان است. شیوه انتقاد باید مناسب و از راههای غیر مستقیم که باعث تحقیر استاد نشود باشد، در غیر این صورت  نتیجه دلخواه به دست نمی آید. به عنوان مثال در صورت وجود یک رابطه استاد- دانشجویی قوی و صمیمی می¬توانید در قالب یه گفتگویی مؤدبانه و در ابتدا با بیان ویژگی ها و نقاط مثبت وی، متواضعانه و با موقعیت سنجی مناسب و دقت کافی به او توصیه کنید که با تغییر روش خود به دلایلی چون نارضایتی و خستگی دانشجویان و معرفی روش بهتر و ثمربخش تر الگوهایی از تدریس را به وی پیشنهاد دهید. در صورتی که بنا به دلایلی چون صمیمی نبودن یا ترس از بی احترامی و تحقیر استاد، می توانید با نوشتن نامه ای از طرف جمعی از دانشجویان کلاس  بدون ذکر نام به ایمیل استاد درخواست خود را ارسال کنید. در صورت استفاده از هرکدام از روش ها این نکته را  متذکر شویدکه هر طور  خود صلاح کار را می¬دانید، این نظر و پیشنهاد ما دانشجویان است. یکی از فنونی که می توان از آن بهره گرفت، بازی کردن استاد در زمین دانشجویان به جای بازی کردن دانشجویان در زمین استاد است، شما با مشارکت حداکثری، انتقاد سازنده و پیشنهادات خود می توانید برای افزایش راندمان یادگیری و بهره گیری هرچه بیشتر از مطالب کلاس درس اقدام کنید.
 هنگامي كه سوالي مي پرسيد یا رأی مخالف خود را اظهار میکنید ، خصمانه برخورد نكنيد و يا با قراردان هندزفری در گوش، مطالعه و بی اعتنایی به بحث، رفتارتان مشمول بی احترامی به کلاس درس نشود. مؤدبانه رفتار کردن به معناي موافق بودن شما با هر چيزي كه در كلاس گفته مي‌شود نيست. امام سجاد عليه‏السلام می¬فرمایند: "حقّ استاد تو اين است كه به او احترام گذارى...با دقت به سخنانش گوش بسپارى، رويت به او باشد و به او توجّه نمايى..."(ميزان الحكمه حديث 13591)
زماني كه با مطلبي موافق نيستيد و يا اينكه آن را نفهميده‌ايد، با کلمات  مثبت صحبت خود را شروع كنيد یا به عنوان سوال از وی بپرسید؛ از قبيل:
« من متوجه روش حل این مسئله نمی شوم...»  و از بیان عباراتی نظیر « شما فکر نمي کنيد که ...» بپرهیزید.
5) راه حل رسمی و اداری برای ارزیابی اساتید نیز وجود دارد، سیستم آموزش دانشگاه با تدارک دیدن فرمی با عنوان ارزشیابی اساتیدکه سوالات آن  نشان دهنده میزان توان علمی، اخلاقی - رفتاری و مدیریتی ؛ چگونگی استفاده اساتید از میزان توان خود در به کارگیری همه امكانات و اتخاذ روش‌هاي مناسب در‌ تدريس، همچنین شناخت نقاط قوت و ضعف آنها در جهت بهبود شرایط است. از این طریق عملاً می¬توانید میزان دلسردي وسهل‌انگاري اساتید را از این طریق به گوش مراتب بالا برسانید.
6) سر وقت حاضر نشدن در کلاس با غیبت های مداوم، حواس پرتی موقع تدریس اساتید، عدم شرکت در مباحث کلاسی، عدم انجام درست و به موقع تکالیف، طبيعی است که با وجود چنین شاهکارهایی  به اساتيد حق بدهيد که سرکلاس بی انگيزه و با انرژی پایین شرکت کنند و به صرف گفتن مباحث کلی درسی اکتفا کنند. رابطه بين استاد و دانشجو دو جانبه است، به عبارتی دیگر با اصلاح اساتيد یا دانشجویان مشکلات حل نمی¬شود و مسير رشد دانش به جلو حرکت نمی¬کند، بلکه این دو باهم باید بهبود یابند. یعنی از طرفی دانشجو آن وجه به دنبال علم و پژوهش بودن را به دست آورد و از طرفی استاد وجه  راهنما بودن و مشوق بودن برای دانشجو را داشته باشد تا بتوان مسير علمی را طی کرد.
 ودر پایان؛
امام علی عليه‏السلام می فرمایند: « اجر عالم از روزه دارى كه شب زنده دارى مى‏كند و در راه خداوند متعال مجاهدت مى‏نمايد بيشتر است. طالب علم را فرشتگان تشييع مى‏كنند.» (كنزالعمّال)

 
برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج