آخرین اخبار
راهبردی برای توقف فزون‌طلبی اروپا
دلایل وقوع ماجرای کربلا چه بود؟
ایام تاسوعا و عاشورای حسینی تسلیت باد.
زینب کبری در پنجم جمادی الاول سال ششم هجری مطابق با ۶۲۸ [۲] و یا بنابر قولی در پنجمین روز سال پنجم هجرت، مطابق با ۶۲۷ میلادی[۳] به دنیا آمد.
هزینه‌ یک شب نذری محرم امسال چقدر آب می‌خورد؟
لحظه بر افراشته شدن پرچم عزا بر فراز گنبد حسینی
زمان پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی را تنها سیدحسن نصرالله می‌داند/ اجماع ملی بر سر پاسخ مقاومت به اسرائیل
پهپاد آمریکا با همکاری ارتش و سپاه ساقط شد/ لایه‌های امنیت پدافندی تهران بسیار مستحکم‌ است/ کشتی‌های ایران در صورت لزوم پوشش پهپادی می‌شوند
متهم کردن نخست وزیر وقت به نقض قانون اساسی مشروطه
غدیر خم نام ناحیه‌ای میان مکه و مدینه است که محمد، پیامبر اسلام، در ۱۸ ذی‌الحجه سال ۱۰ هجری قمری (مطابق با 28 اسفند سال ۱۰ خورشیدی) علی بن ابی طالب را «ولی» مؤمنان اعلام کرد.[۱])، سال روز این واقعه میان شیعیان به عید غدیر شهرت دارد.
عید قربان عید بندگی مبارک باد.
ولادت با سعادت امام دهم شیعیان مبارک باد.
سالروز ولادت امام موسی کاظم (ع) مبارک باد.
روز عرفه، روز شناخت است. عرفه روزی است که خدای سبحان بندگان خود را به عبادت و اطاعت خویش فرا می خواند و خوان کرم و احسان و لطف خود را برای آنان می گسترد و درهای مغفرت و بخشش و رحمتش را بر روی آنان می گشاید.
شهادت امام محمد باقر علیه‌السلام تسليت باد.
اولین روز از ماه حج و قربانی مصادف با سالروز پیوند آسمانی و ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) است. آیاتی در قرآن وجود دارد که بر این اتفاق بزرگ تاریخ اسلام دلالت می کنند.
شهادت امام نهم حضرت جواد الأئمه (عليه السلام) تسليت باد.
«دَحو» به معنای گسترش است و برخی نیز آن را به معنای تکان دادن چیزی از محلِ اصلی اش تفسیر کرده اند.
۹ مرداد روز اهدای خون سالم اهدای زندگی
پنجم مرداد – سالروز عملیات مرصاد و جهنم فروغ جاویدان و مرگ اتحاد ننگین گروهک تروریستی منافقین با صدام
نظرسنجی
نظرسنجي غير فعال مي باشد
دوشنبه ٠١ مهر ١٣٩٨
اوقات شرعی
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 200730
 بازدید امروز : 132
 کل بازدید : 2005502
 بازدیدکنندگان آنلاين : 2
 زمان بازدید : 0.80
صفحه اصلي > مطالب و مقالات 
اخبار > مهرورزان خاموش
 


شماره خبر :٤٥٦٥٥٨   تاریخ انتشار خبر : چهارشنبه ٨ مهر ١٣٩٤    ا   ١٠:٤٢
 
مهرورزان خاموش
به راستی نقش بی‌بدیل زنان در کانون خانواده چیست؟ چه عواملی باعث شده تا مادری و مادران چنین جایگاه والایی در آموزه‌های دین بیابند؟ این همه خاطرات خوب و ماندگاری که فرزندان از گرمی کانون خانه و محبت بی‌دریغ مادران در ذهن دارند ناشی از چیست؟ پاسخ به این سوالات را در متن پیش‌رو می‌خوانیم.

به راستی نقش بی‌بدیل زنان در کانون خانواده چیست؟ چه عواملی باعث شده تا مادری و مادران چنین جایگاه والایی در آموزه‌های دین بیابند؟ این همه خاطرات خوب و ماندگاری که فرزندان از گرمی کانون خانه و محبت بی‌دریغ مادران در ذهن دارند ناشی از چیست؟ پاسخ به این سوالات را در متن پیش‌رو می‌خوانیم.
تا به حال چند بار حسِ «هیچ جا خونه‌ی خود آدم نمی‌شه» را تجربه کرده‌اید؟ چند بار شده که وسط شلوغی‌های روزانه، یک‌باره دلتان برای خانه تنگ شود و دوست داشته باشید همه چیز را رها کنید و برگردید به خانه؟ اگر چنین حسی را تجربه کرده‌اید، یعنی که در خانه‌تان چیزی هست که پایتان را بند می‌کند؛ چیزی فراتر از سقف و در و دیوار؛ احتمالا چیزی از جنس دلگرمی و آرامش.
وقتی آدم پا به خانه می‌گذارد و با محیطی زیبا، پاکیزه و مرتب روبرو می‌شود و هر چیزی در جای خودش قرار گرفته، آرامش می‌گیرد. به تمیزی خانه، عطر دلچسب غذا را هم اضافه کنید تا آرامش بیشتری را تجربه کنید. در چنین خانه‌ای حتما کسی هست که هوای همه چیز را دارد؛ از نظم و نظافت خانه تا خورد و خوراک و تغذیه اعضای خانواده و نیازهای روزمره‌ی هر کدام از آن‌ها. اعضای خانواده ترجیح می‌دهند به جای کلید انداختن، همیشه زنگ بزنند؛ چون در خانه کسی هست که در را به رویشان باز می‌کند و با لبخند و آغوش گرمش خستگی‌ را از آن‌ها بدر کند.
بچه‌ای که در مدرسه نمره‌ی خوبی نگرفته یا با معلم و همکلاسی‌هایش روز خوبی را نگذرانده است، ممکن است با دلشکستگی از مدرسه خارج شود ولی برای رسیدن به خانه‌ لحظه‌شماری می‌کند، چون خیالش راحت است که در خانه کسی هست که او را در آغوش بگیرد و از او دلجویی کند.
یک مرد خسته از کار روزانه و گاه ناامید از پیشرفت کارش که شاید موقع بازگشت به خانه با رانندگان دیگر در خیابان نیز کَلنجار برود، در پایان دلش قرص است که تا پا به خانه بگذارد، همه‌ی این خستگی‌ها از یادش می‌رود. در خانه کسی هست که خستگی و نومیدی‌اش را درمان کند. زیبایی او و خانه دلش را آرام و امیدش را از نو می‌سازد.
نه فقط سختی‌ها، حتی در روزهای خوشحالی و هنگام خبرهای خوب‌ هم اعضای چنین خانه‌ای دوست دارند قبل از هر کسی خوشحالی‌شان را با خانم خانه‌ شریک شوند. فرزند خانه، خبر قبولی کنکورش را پیش از همه به مادرش می‌دهد، مرد خانه گُل درآمدش را به پای خانم خانه می‌ریزد (۱) و همه‌ی راه‌ها به خانم خانه ختم می‌شود.
اما چه چیزی چنین خانه‌ای را برای اعضایش دوست‌داشتنی و دلشان را به آن گرم می‌کند؟ تمیزی و زیبایی خانه و غذاهای خوشمزه؟ آیا اگر کسی توانایی مالی خوبی داشته باشد و مدیریت فیزیکی خانه را به خدمتکار بسپارد و بهترین غذاها و لباس‌ها را آماده بخرد، و طراحی داخلی خانه‌اش را به متخصص بسپارد، خانه‌اش به چنین خانه‌ای تبدیل می‌شود؟
چه بسا برخی از زنان، با کسب تخصص و مهارت و تجربه، به جایگاه شغلی و درآمد خوبی در بیرون از خانه دست پیدا کنند؛ و بتوانند با صرف هزینه مالی، پخت و پز و زیبایی و آراستگی خانه را تأمین کنند. ولی آیا با چنین کاری، جای خالی‌شان در خانه پر می‌شود؟ آیا حس‌هایی که توصیف‌شان کردیم، برای اعضای خانه به وجود می‌آید؟ تجربه، خلاف این را نشان می‌دهد.
خانم «خانه‌دار»، مجسمه زیبایی و محور محبت خانه است (۲). به همان اندازه که مرد خانه، چتر حمایت و امنیت و قدرت خانه و اعضای خانه است، زنی که در خانه است، سرچشمه حیات و محبت و زندگی در خانه است. نشاط و شادابی خانه و سرزندگی کسانی که در آن زندگی می‌کنند، همه بر محور زنی می‌گردد که خانه را می‌گرداند. نگهداری و داشتن خانه، و حفاظت از محبت و زندگی در خانه، چیزی است که گویا به جز زن خانه، از هیچ کدام از دیگر اعضای خانه نمی‌آید.
همان‌طور که یک زن ممکن است از راهی به درآمد قابل قبولی دست پیدا کند و جایگزینی برای نقش مالی مرد خانه پیدا کند، مرد خانه نیز شاید بتواند با صرف پول، دست‌پختی بهتر از دست‌پخت همسرش پیدا کند، شاید بتواند خانه را با پول، تمیز نگه دارد، حتی شاید بتواند نگهداری فیزیکی از فرزندانش را به سختی تامین کند، ولی غیر ممکن است بتواند با پول، محبت و زندگی را وارد خانه کند. زن خانه، امضای پایین همه‌ی خوبی‌ها و زیبایی‌های خانه است و تنها با این امضاست که همه آن زیبایی‌ها اعتبار می‌یابد.
تقلیل جایگاه و نقش زن خانه‌دار به انجام پُخت و پز و نظافت خانه و شستن لباس‌های مرد خانه و فرزندان، نادیده گرفتن جایگاه انسانی و ویژه‌ای است که زن در خانه ایفا می‌کند؛ جایگاهی که با هیچ هزینه‌ای قابل جایگزینی نیست و در صورت نبودش، به هیچ عنوان نمی‌شود خلأ آن را پر کرد و به همین سبب است که خانه‌ای که زنی در آن حضور نداشته باشد، خیلی زود با فروپاشی روبه‌رو خواهد شد.
وقتی از زن خانه‌دار سخن می‌گوییم، از انسانی صحبت می‌کنیم که دل اعضای خانه با اوست؛ زن خانه‌دار، کسی که همه‌ی اعضای خانه، او را دوست دارند و می‌دانند که هست و آن‌ها را دوست دارد. «بودن» احتمالا مهم‌ترین جوهره‌ای است که در داشتن خانه تاثیر می‌گذارد. و «بودن» چیزی بیش از حضور فیزیکی است. زن خانه‌دار، کسی است که هست؛ با تمام وجودش «هست». کسی است که از همه‌ی اتفاقات خانه و خانواده خبر دارد، کسی است که وقتی یکی از اعضای خانه با او درددل می‌کند، گذشته دردهای او را می‌شناسد، می‌داند چه بوده، می‌داند چه شده، می‌داند توی ذهن و دل هر یک از اعضای خانه چه می‌گذارد.
مردی که خسته از کار به خانه برمی‌گردد، خستگی‌اش دلیل دارد، گذشته دارد، خوشحالی‌اش گذشته و حال دارد. و زنی که هست، زنی که مرد را می‌فهمد و خستگی و درد و آینده و گذشته‌اش را می‌داند، خانه را به جایی تبدیل می‌کند که وقتی مرد خانه، دست روی کلید زنگ در می‌گذارد، گویی در آستانه در بهشت ایستاده است. زنی که کارها و عمق زحمت‌های مرد خانه را می‌داند(۳) ، زنی که به او اعتماد دارد و دلیل استحکام قدم‌های او و مایه آرامش دل اوست و دلش نسبت به آینده روشن است، وقتی آبی به دست او می‌دهد، گواراترین آبی خواهد بود که یک مرد می‌تواند در زندگی‌اش بنوشد .(۴) و هزاران دلیل ناپیدا و ظریف در وجود زن خانه‌دار، قدرت و تاثیر او را به جایی می‌رساند که با همان یک لبخند کوچک جلو در و همان یک لیوان آب، تمام خستگی را از تن مرد بیرون می‌کند و روز را برای او نو می‌کند و راه روزی نو را برای او هموار می‌سازد.
خانم خانه‌دار، سفره‌ای است که روزی محبت اعضای خانه در آن تقسیم می‌شود. واسط و رابط و نگهبان روابط میان اعضای خانه، زن خانه است و اوست که نقش نخ تسبیح را در میان این اعضا بازی می‌کند.
دل مرد خانه و فرزندان چنین خانه‌ای، پیش زنِ خانه گیر است و اگر مرد خانه و فرزندان این خانه، دست نیاز پیش محبت غریبه‌ها و نامحرمان بیرون از خانه دراز نمی‌کنند(۵) ، همه به خاطر همین سرچشمه‌ای است که در خانه‌ی خود از آن سیراب می‌شوند.
زن خانه‌دار، کسی است که حواسش هست و اوست که مراقب است و شاید به همین سبب، نظام خلقت، مادری را به او سپرده و تن او را امن‌ترین مکان برای رشد جنین در طول ۹ ماه سخت و حساس قرار داده است. کسی که با پایان این ۹ ماه و حمل باری حساس و سنگین، پس از اینکه با مشقت و درد زیاد، کودکش را به دنیا می‌آورد، همچنان لحظه‌ای لبخندش را از جوجه‌ی کوچکش برنمی‌گیرد. او را تر و خشک می‌کند و تمام اوقات روزش را صرف رفع نیازهای او می‌کند؛ او را سیر می‌کند، او را تمیز می‌کند، اسباب مزاحمت کودکش را از میان برمی‌دارد و با او بازی می‌کند. مادر خسته، حتی یکی دو سالی از خوابش می‌زند تا خواب کودکش را تأمین کند. با او بازی می‌کند، او را خوشحال نگه می‌دارد و در حین همین بازی‌ها، راه درست زندگی را به او می‌آموزد . (۶)
به احتمال زیاد، مهم‌‌ترین کاری که یک زن «خانه‌دار» به معنایی که گفتیم، در طول زندگی‌اش انجام می‌دهد، انتقال خوبی و توانایی خودش به انسان‌هایی است که در دامان او پرورش پیدا می‌کنند. زنی که به دخترانش «داشتن» خانه را به معنای عمیق و سختش می‌آموزد و به پسرانش می‌آموزد که مرد چیست و چطور باید مردانگی کرد.
زن خانه‌دار خوب می‌داند که مقدار تربیتی که بچه‌ها از دست او دریافت می‌کنند به نسبت تربیت پدرانه‌ای که مرد خانه عهده‌دارش است، بیشتر و حساس‌تر است. مادر حواسش هست که بچه‌های او، همان آدم‌های جامعه‌اند. کسانی که تا چند سال دیگر، به همراه بچه‌های مادرهای دیگر، زمام امور جامعه را به دست خواهند گرفت و آن را پیش خواهند برد. بنابراین از هر تلاشی که باعث شود بچه‌هایش، یعنی مردان و زنان جامعه‌ی آینده، جامعه را بهتر، اخلاقی‌تر، منطقی‌تر، هوشیارانه‌تر و درست‌تر هدایت کنند، دریغ نمی‌کند. مادر به درستی نقش تربیتی کودکانش را مؤثر در آینده‌ی جامعه دیده است و آن را بسیار جدی می‌گیرد.
زن بعد از سال‌ها تلاش، دقت، صبر و حوصله و وقت گذاشتن، از کار خود خشنود است. او خودش را فقط یک «خانم خانه‌دار» نمی‌بیند. او به روشنی می‌داند که یک عضوِ مؤثر جامعه است؛ عضوی انسان‌ساز که با فراهم آوردن شرایط مناسب زندگی، آرامش و عشق‌ورزی، همسری را همراهی کرده است که اکنون چرخ‌های جامعه به دست او و مردهای خوشبخت دیگر می‌چرخد. مردی که به خانواده‌اش عشق می‌ورزد و برای رفاه و خوشبختی آن‌ها هر روز بهتر و بیشتر تلاش می‌کند، و در مواقع خستگی و دلزدگی، با حضور در کنار آن‌ها، قوایش را از نو می‌سازد .(۷) زن خود را نیرویی انسان‌ساز می‌داند که بچه‌هایی را متولد کرده، رشد داده و به خوبی تربیت کرده تا جامعه‌سازان فردا و انسان‌سازان توانمند جامعه‌ی فرداها باشند.
زن خانه‌دار، در طول زمان، تکثیر می‌شود و بر تعداد کسانی که از نعمت خانه برخوردارند می‌افزاید. همه چیز در خانه، ریشه دارد و همه چیز به کسی که خانه را می‌گرداند، وابسته است؛ بدون این که به چشم بیاید…

منابع:
[۱]. امام سجّاد (ع): چنانچه وارد بازار شوم و درهمی داشته باشم و با آن برای خانواده ام گوشتی بخرم که بدان رغبت کرده اند، برای من محبوب تر است از این که بنده ای را آزاد کنم. / وسائل الشیعه، ج ۲۱، ص ۵۴۳.
[۲]. بهترین زنان شما، زن‌هایى ‏هستند که داراى محبت ‏باشند. / پیغمبر اکرم صلى الله علیه و آله.

[۳]. پیامبر اکرم (ص): زنی که شوهر خود را بر انجام کارهایی وادار کند که او توانایی انجام دادن آنها را ندارد، هیچ یک از کارهای نیک او پذیرفته نخواهد شد. / مکارم الأخلاق، ص ۲۱۵

[۴]. مردى خدمت پیامبر اکرم(ص) آمد و گفت: همسرى دارم که چون به خانه درمی‌آیم به استقبالم می‌شتابد و چون بیرون می‌آیم مرا بدرقه می‌کند و چون مرا غصه‌دار می‌بیند می‌پرسد که چه غصه‌اى دارى؟ اگر به خاطر روزیت غصه می‌خورى که دیگرى (خدا) آن‌را براى تو به عهده گرفته است و اگر در ارتباط با امور آخرتت غصه می‌خورى خداوند بر غصه‌ات بیفزاید، رسول خدا(ص) فرمود: «خداوند کارگزارانى دارد و این زن از کارگزاران خداست و نیمى از اجر شهیدان از آن اوست». / من لا یحضره الفقیه، ج ۳، ص ۳۸۹.
[۵]. پیامبر اکرم (ص): چون به سوی همسرتان می‌روید، در آغوش فرشتگانید. چون به آمیزش می‌پردازید، گناهانتان چون برگ درختان فرو می‌ریزد و چون غسل کرده و خود را می‌شویید، از گناهان بیرون می‌روید. / فروع کافی، ج ۵، ص ۴۹۶.

[۶]. پیامبر اکرم (ص): آنگاه که زن باردار شود چنان است که با دهان روزه به جهاد مالی و جسمی در راه خدا بپردازد و هنگامی که زایمان کند، برای او اجر و پاداش عظیمی است که کسی قادر به محاسبه آن نخواهد بود و آنگاه که به شیر دادن فرزند می پردازد، در هر مرتبه چنان است که بنده ای از اولاد اسماعیل پیامبر را در راه خدا آزاد کرده باشد و آنگاه که بچه را از شیر گرفت، فرشته ای به پهلویش می زند و می گوید: همه گناهانت آمرزیده شد. / وسائل الشیعه، ج ۱۵، ص ۱۷۵.
[۷]. امام کاظم (ع) فرمود: جهاد زن، خوب شوهرداری است. / الکافی، ج ۵، ص ۵۰۷.
منبع: متن زندگی

 
برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج