آخرین اخبار
سفرم به ایران در راستای تقویت صلح و ثبات در منطقه است
انتظار مقام معظم رهبری از دانشگاه آزاد، تزکیه و تعلیم توأمان است
اردوی زیارتی و فرهنگی
8 شوال، سالروز تخریب بقاع مطهر ائمه (ع) مدفون در قبرستان بقیع
۱۹ دانشگاه ایرانی در فهرست برترین دانشگاه‌های جهان قرار گرفتند
میزان مصرف بنزین معیار خوبی برای تصمیم‌گیری نیست
تردد در محور چالوس و فیروزکوه به حالت عادی بازگشت
در پشت پرده هر استعفا ماجرایی نهفته است
١٥ خرداد سرآغاز انقلاب اسلامی
نماز عیدفطر
سي امین سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی(ره) تسلیت باد.
حلول ماه شوال را خدمت امام زمان(عج) و مسلمانان جهان تبریک عرض می نماییم.
فلسطین پاره تن اسلام است.
اعدام سه فعال اهل‌سنت به دلیل انتقاد از جنگ یمن توسط بن‌سلمان
مطالبات امام خامنه‌ای از اساتید دانشگاه چیست؟
نیمه ماه مبارک رمضان و ولادت با سعادت کریم اهل بیت(ع)
روز چهارم خردادماه، روز مقاومت دزفول نامگذاری شده است.
نزول یک باره قرآن- تقدیر زندگی یک ساله آینده انسان‌ها
ايام شهادت مولي الموحدين،امام المتقین، اميرالمومنين، علی (ع) تسلیت باد.
تهدیدی غیرعقلانی و پرمخاطره
نظرسنجی
نظرسنجي غير فعال مي باشد
چهارشنبه ٢٩ خرداد ١٣٩٨
اوقات شرعی
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 505724
 بازدید امروز : 9
 کل بازدید : 1972228
 بازدیدکنندگان آنلاين : 1
 زمان بازدید : 0.89
صفحه اصلي > اخبار 
اخبار > ریشه اتفاقات اخیر در مدارس مدیریت فرهنگی است؟
 


شماره خبر :٥٥٣٠٩٥   تاریخ انتشار خبر : شنبه ٢١ ارديبهشت ١٣٩٨    ا   ١١:٢٠
 
پیشنهاد اندیشه‌ورزی/
ریشه اتفاقات اخیر در مدارس مدیریت فرهنگی است؟
اتفاقات اخیر که در تعدادی از مدارس کشور رخ داد در کنار برخوردهای صورت گرفته نیازمند ریشه‌یابی علمی است.

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه و کرسی‌های آزاداندیشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در مجموعه خبرهای پیشنهاد اندیشه‌ورزی تاکنون سعی کردیم ضمن توجه به مطالبه مقام معظم رهبری از دانشجویان در رابطه با برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی، موضوعاتی با توجه به نیازهای روز و اساسی به دانشجویان ارائه کنیم.

۱۳ مهر ۱۳۹۰ در دیدار نخبگان و برگزیدگان علمی با مقام معظم رهبری، ایشان ضمن انتقاد از نبود اهتمام لازم به مسئله کرسی‌های آزاداندیشی با وجود تأکیدهای مکرر، خاطرنشان کردند: جوانان باید با فکر کردن، نوشتن و انعکاس ایده‌های خود در کرسی‌های آزاداندیشی فضای گفتمانی به وجود آوردند.

معظم‌له همچنین بیان کردند: این کرسى‌‌هاى آزاداندیشى که ما مطرح کردیم مستلزم بحث‌هاى آزاد دانشجویى در محیط دانشگاه‌‌هاست، بسیارى از مسائلى را که در اینجا دوستان مطرح کردند، می‌تواند تعیین تکلیف کند، روشن کند؛ جهات مثبت و منفىِ هر مطلبى را در بحث‌هاى دانشجویى باید بتوانند به دست بیاورند.

در روزهای اخیر پخش آهنگ‌های خارج از عرف در جشن‌های تعدادی از مدارس ابتدایی حواشی فراوانی داشت و پس از رسانه‌ای شدن موضوع طبق معمول بدون ریشه‌یابی علل وقوع چنین حوادثی تنها با برخورد قهری با چند نفر موضوع خاتمه می‌یابد؛ اما قطعاً یکی از نیازهای اساسی در چنین ناهنجاری‌هایی ریشه‌یابی علمی و ورود دانشگاهیان به موضوع است.

برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی با موضوع مدیریت فرهنگی در مدارس، می‌تواند به بررسی دقیق‌تر معضلات پیش‌آمده کمک کند.

آیا فرهنگ هدایت‌پذیر است؟

بعضی از صاحب‌نظران علم مدیریت معتقدند فرهنگ قابل هدایت نیست و این فرهنگ است که قانون، سازمان‌ها و افراد را تغییر می‌دهد و خود نیز از مسائلی کلان‌تر و جریانات جهانی تأثیر می‌پذیرد، متأسفانه مدافعان این نظریه در مقابل ناهنجاری‌های فرهنگی هیچ واکنشی نشان نمی‌دهند.

عده‌ای نیز این ناهنجاری‌ها را پدیده‌هایی عادی در روند جهانی‌شدن می‌دانند و معتقدند راه گریزی برای مقابله با این تغییرات وجود ندارد.

وادادگی مدیران عامل انحراف دستگاه‌های فرهنگی است

اما از طرفی عده دیگری از کارشناسان طرفدار پارادایم مدرنیسم قائل به مدیریت و به‌نوعی مهندسی فرهنگی هستند. این افراد باور دارند دولت‌ها، نهادهای فرهنگی ازجمله دانشگاه و مدرسه باید فرهنگ جامعه را هدایت کرده و ناهنجاری‌های فرهنگی را نیز اصلاح کنند.

بی‌تفاوتی در مقابل بروز ناهنجاری‌های فرهنگی و اجتماعی منجر به فراگیر شدن این ناهنجاری‌ها شده و درنهایت به اضمحلال آن جامعه منتهی خواهد شد.

مقام معظم رهبری در سال ۷۹ و در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر بیان کردند: «دستگاه‌های فرهنگی کشور کارکردهای موفق هم داشته‌اند؛ اما آنجاهایی که موفقیتی نبوده، ناشی از چند عامل بوده است که کم‌کاری و کم‌ابتکاری ازجمله‌ آن‌هاست. مدیریت‌های ضعیف، معمولاً کارشان، ابتکارشان و گزینش انسان‌های کارآمدشان کم است؛ یا این‌که در مقابل امواج فرهنگی غرب تسلیم می‌شوند. این را دست‌کم نگیرید. غربی‌ها سعی می‌کنند عرف‌های فرهنگى خودشان را بر کشورهای مختلف تحمیل کنند. یک مدیر اگر در مقابل این‌ها حالت وادادگی پیدا کرد این وادادگی یکی از مهم‌ترین، مؤثرترین و مضرترین عواملی است که دستگاه‌های فرهنگی را به انحراف می‌کشاند. وقتی‌که دستگاه فرهنگی منحرف شد، نتیجه‌اش در جامعه معلوم می‌شود».

بررسی ریشه‌های فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی پدیده‌های اجتماعی و فرهنگی در درک بهتر این مسائل و پیدا کردن راه‌حل مؤثر بوده و اگر این بررسی در محیطی علمی باشد، از نگاه تعصبی و خطا روی جلوگیری می‌کند.

بنابراین مدیریت فرهنگی در مدارس به‌عنوان موضوع برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی می‌تواند مورد توجه دانشجویان باشد.

انتهای پیام/۴۱۱۵/ن

 
برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج