آخرین اخبار
سفرم به ایران در راستای تقویت صلح و ثبات در منطقه است
انتظار مقام معظم رهبری از دانشگاه آزاد، تزکیه و تعلیم توأمان است
اردوی زیارتی و فرهنگی
8 شوال، سالروز تخریب بقاع مطهر ائمه (ع) مدفون در قبرستان بقیع
۱۹ دانشگاه ایرانی در فهرست برترین دانشگاه‌های جهان قرار گرفتند
میزان مصرف بنزین معیار خوبی برای تصمیم‌گیری نیست
تردد در محور چالوس و فیروزکوه به حالت عادی بازگشت
در پشت پرده هر استعفا ماجرایی نهفته است
١٥ خرداد سرآغاز انقلاب اسلامی
نماز عیدفطر
سي امین سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی(ره) تسلیت باد.
حلول ماه شوال را خدمت امام زمان(عج) و مسلمانان جهان تبریک عرض می نماییم.
فلسطین پاره تن اسلام است.
اعدام سه فعال اهل‌سنت به دلیل انتقاد از جنگ یمن توسط بن‌سلمان
مطالبات امام خامنه‌ای از اساتید دانشگاه چیست؟
نیمه ماه مبارک رمضان و ولادت با سعادت کریم اهل بیت(ع)
روز چهارم خردادماه، روز مقاومت دزفول نامگذاری شده است.
نزول یک باره قرآن- تقدیر زندگی یک ساله آینده انسان‌ها
ايام شهادت مولي الموحدين،امام المتقین، اميرالمومنين، علی (ع) تسلیت باد.
تهدیدی غیرعقلانی و پرمخاطره
نظرسنجی
نظرسنجي غير فعال مي باشد
سه شنبه ٢٨ خرداد ١٣٩٨
اوقات شرعی
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 505709
 بازدید امروز : 1602
 کل بازدید : 1972176
 بازدیدکنندگان آنلاين : 4
 زمان بازدید : 1.02
صفحه اصلي > اخبار 
اخبار > میزان مصرف بنزین معیار خوبی برای تصمیم‌گیری نیست
 


شماره خبر :٥٥٥١٢١   تاریخ انتشار خبر : يکشنبه ١٩ خرداد ١٣٩٨    ا   ١١:٥٦
 
سوخت
میزان مصرف بنزین معیار خوبی برای تصمیم‌گیری نیست
سهمیه‌بندی بنزین همواره به عنوان اولین راهکار برای کنترل مصرف بنزین موردتوجه است اما نکات دیگری نیز در میزان مصرف بنزین مؤثر هستند که بایدبه آن‌ها نیز توجه شود.

سهمیه‌بندی بنزین همواره به عنوان اولین راهکار برای کنترل مصرف بنزین موردتوجه است اما نکات دیگری نیز در میزان مصرف بنزین مؤثر هستند که بایدبه آن‌ها نیز توجه شود.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، پرداخت یارانه به حامل‌های انرژی و به‌خصوص بنزین همواره از حساسیت بالایی در سطح جامعه برخوردار بوده است و از این‌ روی تصمیم در مورد نحوه کنترل مصرف و یا تغییر قیمت آن موجب واکنش‌های فراوانی در بین مردم و مسئولان کشور می‌شود.

کارشناسان معتقدند تصمیم در مورد یارانه مواد خوراکی به همان نسبت در اقتصاد خانوار تأثیر دارد که یارانه بنزین دارد ولی چرا تصمیم‌گیری در مورد نان حتی با وجود ارتباط مستقیم آن با سبد مصرفی خانوار از حساسیت کمتری برخوردار است؟

یافتن چرایی این تأثیر فراوان و مستقیم قیمت بنزین به زندگی روزمره با وجود اینکه بارها با استدلال شنیده‌ایم که یارانه بنزین به قشر مرفه جامعه بیشترین منفعت را رسانده است و جواب اینکه چرا مردم همچنان نیازمند چنین یارانه‌ای هستند که کمترین نصیب را از آن می‌برند می‌تواند در تصمیم‌گیری برای تصحیح الگوی مصرف بنزین مؤثر باشد.

واقعیت امر آن است که بدست آوردن میزان مصرف بنزین شاخص مطمئنی برای تعیین میزان مصرف بنزین نیست و در اصل آن را باید شاخصی برای میزان نفوذ بیکاری در لایه‌های مختلف قشر آماده به کار نیز تلقی کرد که به دلیل عملکرد ضعیف دولت‌ها در ایجاد اشتغال، خود را در حوزه مصرف انرژی  به‌صورت مصرف بیش از حد نشان داده است.

کارشناسان حوزه اشتغال بر این باورند به دلیل روی آوردن افراد به کارهای در دسترس مانند مسافرکشی موجب شده است میزان مصرف بنزین دیگر معنای آماری خود را در این حوزه از دست بدهد و استناد به آن  مبنای درست نباشد  و باید قبول کرد الگوی مصرف نادرست بنزین در واقع به الگوی نادرست ایجاد اشتغال در سالیان قبل بازمی‌گردد.

تحلیلگران معتقدند حتی استناد به جنبه استفاده بیشتر قشر مرفه از یارانه بنزین نیز در واقع آدرس غلطی است که به‌مرور شکلی منطقی به خود گرفته است زیرا استفاده از رانت‌ها و استفاده از فرصت‌های اقتصادی توسط عده‌ای سودجو به‌مرور زمینه استفاده از تمامی امکانات رفاهی در کشور را حتی در استفاده از یارانه بنزین برای آن‌ها فراهم کرده و استناد به این دلیل غیرواقعی برای تصحیح الگوی مصرف فعلی نیز نادرست است و باید ریشه این یارانه منفعتی برای قشر مرفه را در جای دیگری خشک کرد.

انتهای پیام/۴۱۲۹/

 
برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج