آخرین اخبار
نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در واکنش به ترور سردار قاسم سلیمانی گفت قطعا پاسخ اقدام نظامی، نظامی خواهد بود.
رئیس‌جمهور آمریکا گفت که شخصاً دستور ترور سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی را صادر کرده است.
برنامه‌ی آن نیرو عیناً همان برنامه‌ی دوران فرماندهی شهید سلیمانی است
تاریخ شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) چه زمانی است؟
حاج قاسم در راه خدا و انجام وظیفه از هیچکس و هیچ‌چیز پروا نداشت
پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب فرمودند: انتقام سختی در انتظار جنایتکارانی است که دست پلید خود را به خون سردار شهید سلیمانی و دیگر شهدای این حادثه آلودند.
تشییع در مشهد و تهران؛ تدفین در کرمان
سالروز ولادت امام حسن عسكري عليه السلام
روز مجلس گرامی باد.
طرح ملی "همسفر تا بهشت " بیست و سومین دوره ازدواج دانشجویی
تیم ملی فوتبال ایران با غفلت فدراسیون فرصت بازی در فیفادی را از دست داد.
نگاهی به «فرصت وحدت» امت اسلامی از منظر کارشناسان مختلف
پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR در یادداشتی، این مواضع و سخنان را در چند محور اصلی مورد بررسی و تبیین قرار داده است.
زندگی مشترک
ولادت با سعادت رسول مکرم اسلام و فرزندش صادق آل محمد(ص) مبارک باد.
بقیه الله (عج) خیرلکم ان کنتم مومنین
صلی الله علیک یا امام عسکری (ع)
روز ملی مبارزه با استکبار و روز دانش آموز
سالروز هجرت پیامبر(ص) از مکه به مدینه
هجوم به بيت وحي
نظرسنجی
نظرسنجي غير فعال مي باشد
شنبه ١٠ خرداد ١٣٩٩
اوقات شرعی
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 487480
 بازدید امروز : 115
 کل بازدید : 2122661
 بازدیدکنندگان آنلاين : 1
 زمان بازدید : 0.83
صفحه اصلي > گروه های معارف اسلامی > اخبار 
اخبار > میزان مصرف بنزین معیار خوبی برای تصمیم‌گیری نیست
 


شماره خبر :٥٥٥١٢١   تاریخ انتشار خبر : يکشنبه ١٩ خرداد ١٣٩٨    ا   ١١:٥٦
 
سوخت
میزان مصرف بنزین معیار خوبی برای تصمیم‌گیری نیست
سهمیه‌بندی بنزین همواره به عنوان اولین راهکار برای کنترل مصرف بنزین موردتوجه است اما نکات دیگری نیز در میزان مصرف بنزین مؤثر هستند که بایدبه آن‌ها نیز توجه شود.

سهمیه‌بندی بنزین همواره به عنوان اولین راهکار برای کنترل مصرف بنزین موردتوجه است اما نکات دیگری نیز در میزان مصرف بنزین مؤثر هستند که بایدبه آن‌ها نیز توجه شود.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، پرداخت یارانه به حامل‌های انرژی و به‌خصوص بنزین همواره از حساسیت بالایی در سطح جامعه برخوردار بوده است و از این‌ روی تصمیم در مورد نحوه کنترل مصرف و یا تغییر قیمت آن موجب واکنش‌های فراوانی در بین مردم و مسئولان کشور می‌شود.

کارشناسان معتقدند تصمیم در مورد یارانه مواد خوراکی به همان نسبت در اقتصاد خانوار تأثیر دارد که یارانه بنزین دارد ولی چرا تصمیم‌گیری در مورد نان حتی با وجود ارتباط مستقیم آن با سبد مصرفی خانوار از حساسیت کمتری برخوردار است؟

یافتن چرایی این تأثیر فراوان و مستقیم قیمت بنزین به زندگی روزمره با وجود اینکه بارها با استدلال شنیده‌ایم که یارانه بنزین به قشر مرفه جامعه بیشترین منفعت را رسانده است و جواب اینکه چرا مردم همچنان نیازمند چنین یارانه‌ای هستند که کمترین نصیب را از آن می‌برند می‌تواند در تصمیم‌گیری برای تصحیح الگوی مصرف بنزین مؤثر باشد.

واقعیت امر آن است که بدست آوردن میزان مصرف بنزین شاخص مطمئنی برای تعیین میزان مصرف بنزین نیست و در اصل آن را باید شاخصی برای میزان نفوذ بیکاری در لایه‌های مختلف قشر آماده به کار نیز تلقی کرد که به دلیل عملکرد ضعیف دولت‌ها در ایجاد اشتغال، خود را در حوزه مصرف انرژی  به‌صورت مصرف بیش از حد نشان داده است.

کارشناسان حوزه اشتغال بر این باورند به دلیل روی آوردن افراد به کارهای در دسترس مانند مسافرکشی موجب شده است میزان مصرف بنزین دیگر معنای آماری خود را در این حوزه از دست بدهد و استناد به آن  مبنای درست نباشد  و باید قبول کرد الگوی مصرف نادرست بنزین در واقع به الگوی نادرست ایجاد اشتغال در سالیان قبل بازمی‌گردد.

تحلیلگران معتقدند حتی استناد به جنبه استفاده بیشتر قشر مرفه از یارانه بنزین نیز در واقع آدرس غلطی است که به‌مرور شکلی منطقی به خود گرفته است زیرا استفاده از رانت‌ها و استفاده از فرصت‌های اقتصادی توسط عده‌ای سودجو به‌مرور زمینه استفاده از تمامی امکانات رفاهی در کشور را حتی در استفاده از یارانه بنزین برای آن‌ها فراهم کرده و استناد به این دلیل غیرواقعی برای تصحیح الگوی مصرف فعلی نیز نادرست است و باید ریشه این یارانه منفعتی برای قشر مرفه را در جای دیگری خشک کرد.

انتهای پیام/۴۱۲۹/

 
برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج