آخرین اخبار
متهم کردن نخست وزیر وقت به نقض قانون اساسی مشروطه
غدیر خم نام ناحیه‌ای میان مکه و مدینه است که محمد، پیامبر اسلام، در ۱۸ ذی‌الحجه سال ۱۰ هجری قمری (مطابق با 28 اسفند سال ۱۰ خورشیدی) علی بن ابی طالب را «ولی» مؤمنان اعلام کرد.[۱])، سال روز این واقعه میان شیعیان به عید غدیر شهرت دارد.
عید قربان عید بندگی مبارک باد.
ولادت با سعادت امام دهم شیعیان مبارک باد.
سالروز ولادت امام موسی کاظم (ع) مبارک باد.
روز عرفه، روز شناخت است. عرفه روزی است که خدای سبحان بندگان خود را به عبادت و اطاعت خویش فرا می خواند و خوان کرم و احسان و لطف خود را برای آنان می گسترد و درهای مغفرت و بخشش و رحمتش را بر روی آنان می گشاید.
شهادت امام محمد باقر علیه‌السلام تسليت باد.
اولین روز از ماه حج و قربانی مصادف با سالروز پیوند آسمانی و ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) است. آیاتی در قرآن وجود دارد که بر این اتفاق بزرگ تاریخ اسلام دلالت می کنند.
شهادت امام نهم حضرت جواد الأئمه (عليه السلام) تسليت باد.
«دَحو» به معنای گسترش است و برخی نیز آن را به معنای تکان دادن چیزی از محلِ اصلی اش تفسیر کرده اند.
۹ مرداد روز اهدای خون سالم اهدای زندگی
پنجم مرداد – سالروز عملیات مرصاد و جهنم فروغ جاویدان و مرگ اتحاد ننگین گروهک تروریستی منافقین با صدام
جزئیات مبادله جیسون رضاییان
حقوق کارمندان دولتی یا مجلسی افزایش پیدا می‌کند؟
«مَنْ اَحْیاها فکانما احیا النّاس جمیعاً».
ولادت امام رضا علیه السلام مبارک باد
ولادت پاره تن رسول الله حضرت علی بن موسی الرضا (ع) مبارک باد.
رهبر انقلاب با نَه گفتن به دشمن، اصول مقاومت را برای مسلمانان تبیین کردند
قلم، زبان عقل و معرفت و احساس انسان ها و بیان کننده اندیشه و شخصیت صاحب آن است. قلم، زبان دوم انسان هاست. هویت، چیستی و قلمرو قلم بسیار گسترده تر از آن است که در بیان بگنجد.
روز دختر 98 چه روزی است؟
نظرسنجی
نظرسنجي غير فعال مي باشد
شنبه ٢٦ مرداد ١٣٩٨
اوقات شرعی
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 192995
 بازدید امروز : 266
 کل بازدید : 1993055
 بازدیدکنندگان آنلاين : 1
 زمان بازدید : 0.63
صفحه اصلي > اخبار همایش ها 
اخبار > برگزاری همایش فرشته های نجابت با موضوع عفاف و حجاب در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس
 


شماره خبر :٤٢٤٥٦٩   تاریخ انتشار خبر : شنبه ١٦ اسفند ١٣٩٣    ا   ١٤:٤١
 
برگزاری همایش فرشته های نجابت با موضوع حجاب و عفاف
برگزاری همایش فرشته های نجابت با موضوع عفاف و حجاب در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس
به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس برای اولین بار همایش منطقه ای فرشته های نجابت در سالن آمفی تئاتر دانشکده فنی و مهندسی این واحد دانشگاهی برگزار گردید.

به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس برای اولین بار  همایش منطقه ای فرشته های نجابت  در سالن آمفی تئاتر دانشکده فنی و مهندسی این واحد دانشگاهی برگزار گردید. در این مراسم که با حضورحبیب پروین دادستان شهرستان قدس، کرم آبیان رئیس اداره ارشاد و سایر مسئولین شهرستان و  دکتر حسن پور ریاست واحد و خانم دکتر فهیم دانش معاون فرهنگی و اجتماعی و دکتر مدنی معاون دانشجویی و سایر معاونین دانشگاه  و داوران برجسته و فرهیخته دانشگاه های امام جعفر صادق، الزهرا ، دانشگاه تهران و دانشگاه آزاد اسلامی اساتید و دانشجویان برگزارشد ابتدادکتر بحرانی عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی  به ارائه مقاله خود  با عنوان مسئله زن، عقب ماندگی در نگاه قاسم امین پرداخت. وی اظهار داشت  قاسم امین را به عنوان منادی حقوق اجتماعی و فرهنگی زنان در جهان عرب می دانند.او در آغاز آرای خود در خصوص زنان را حول سه محور متمرکز کرد:الف:آموزش زنان تا مقطع ابتدایی،ب:ضرورت آزادی اراده و تصمیم گیری زنان در مسائلی همچون ازدواج،ج حجاب شرعی(پوشش تمام بدن به جز ظاهر صورت و کف دو دست)؛هرچند که انجام اندیشه وی محل بحث و تامل است.او مشکل اصلی جامعه خود را جهلی می دید که بیش از مردان،دامن زنان را گرفته است.قاسم امین رفع این مشکل اجتماعی را در آموزش و تربیت می دانست.برای وی،تربیت،عبارت است از رشد قوای فطری انسان ناطق،توسط هر فرد واین تربیت نفس معجزه می کند چراکه انسان را به مدنیت پیوند می دهد.مدنیتی که انسان را از طریق تربیت و آموزش،سرور جهان و اشرف مخلوقات می کند.در ادامه این همایش میر مجیدقضاتی به ارائه مقاله خود با عنوان عفاف ، حجاب و آثار فردی و اجتماعی پرداخت و گفت در این مقاله ضمن بررسی معانی مختلف لغوی و اصطلاحی دو واژه عفاف و حجاب با کمک آیات قرآن احادیث و آثار صاحب نظران سعی در تبیین تفاوت ها ی این دو واژه دارد. پس از شناخت دقیق عفاف و حجاب تلاش شده است آثار فردی و اجتماعی عفاف و حجاب به تفکیک مورد بررسی قرار گیرد. این بررسی از نوع توصیفی تحلیلی بوده و روش جمع آوری اطلاعات کتاب خانه است . بررسی ها نشان داد که واژه عفاف و حجاب عموماً، در بین عامه مردم به صورت مترادف و با معانی مشابه به کار می رود و علیرغم اهمیت بالای این واژه ها و نقشی که می توانند در سلامت فرد، خانواده و جامعه داشته باشند، تلاشی در خور و شایسته جهت تبیین عفاف و حجاب و شناساندن آن ها به مردم انجام نشده و استفاده نادرست از این واژه ها باعث سوء تعبیرها و اشتباهات فاحشی در انتظارات عامه از آثار عفاف و حجاب شده است. به طور خلاصه می توان گفت اگر عفاف ریشه درخت باشد، حجاب برگ و میوه آن درخت است. عفاف حالت قوانین، اعتقادی و باوری است ولی رعایت حجاب به عنوان رفتاری است که منشاء آن عفاف است. این دو واژه رابطه و بستگی نزدیکی با هم دارند ولی رعایت حجاب همیشه منشاء عفاف ندارد و ممکن است فردی ظاهراً حجاب را رعایت کند در صورتی که عفاف ندارد و این متصور است که ر عایت حجاب ریشه در مسائل دیگری مانند مصالح شغلی و یا عضویت در گروه های خاصی داشته و کاملاً صوری و مصنوعی باشد. اینجاست که به کار بردن واژه عفیف به جای باحجاب، باعث تنزل شأن و مرتبه واژه عفاف می شود ولی در مقابل فرد عفیف و باحیا معمولاً حیا و عفت خود را با رعایت حجابش نمایان می کند. از طرفی حجاب فقط در پوشش نیست،اگر حجاب ریشه در عفاف نداشته باشد شاید فقط به صورت حجاب پوششی نمود پیدا کند، در صورتی که حجاب ابعاد مختلفی مانند حجاب در رفتار و گفتار و نگاه و اندیشه دارد .

و در ادامه دکتر ماحوزی به ارائه مقاله خود با عنوان لزوم رویکرد میان فرهنگی در مواجهه با پدیده حجاب در غرب پرداخت .وی اظهار داشت دراروپاوامریکای قرن بیستم ویکم حجاب نمادی ازیک جریان فرهنگی است که دارنده وطرفداران آن هویتی ویژه  اعطا می کند.اگرمطابق الگوی نوشرق شناسنامه این هویت اسلامی به مثابه(دیگری)درمقابل هویت غربی به مثابه(من)تعریف وفهم شود،آنگاه طبیعی است درچارچوب نظام سیاسی کشورهای اروپایی وامریکای شمالی،این هویت بیگانه وشرقی به عنوان نمادی ازهژمونی قدرتی جدیددرمقابل قدرت حاکم تعریف شودکه درصدد است معادلات ومناسبات موجود را برهم زند0حال اگربجای رویکرد فوق،به رویکرد میان فرهنگی روی اورده وبه ضوابط اخلاقی و رفتاری خاص این رویکرد پایبندباشیم،انگاه همین حجاب،نه تهدید بلکه خودفرصتی برای ورود به عرصه ای فرهنگی خواهد بودکه سخن هایی برای فرهنگ غرب ونظام اخلاقی ورفتاری اروپاییان و آمریکاییان دارد.

 در بخش دیگر  این همایش خانم دکتر فائزه عظیم زاده  از داوران این همایش وعضو هیات علمی دانشگاه امام جعفر صادق  (ع) با اشاره به ترویج و نهادینه سازی فرهنگ عفاف در خانواده و جامعه اظهار داشت: نهادینه سازی فرهنگ عفاف به عنوان یکی از مهمترین ملاکهای خوشبختی و آرامش در ایجاد سلامت اخلاقی و روانی در جامعه بوده و استحکام کانون خانواده از اهمیت بسزایی برخوردار است وی ضمن تشریح مسئله عفاف از دیدگاه قرآن گریم افزود : عفاف و حجاب مختص قشر خاص یا فقط به زنان نبوده و تمامی افراد یک جامعه باید هم در حفظ عفاف ظاهری و هم عفاف رفتاری بکوشند.

عضو هیئت علمی و معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع) در ادامه با اشاره به آیات قرآن و احادیث اسلام در خصوص تاثیر نقش زن در جامعه ؛ خاطر نشان کرد: زنان می توانند ضمن نقش آفرینی در جامعه ،نقش مادر و همسر ی شایسته را به خوبی ایفا کنند وی در بخش دیگری از سخنانش گفت : تحکیم و اقتدار خانواده عاملی است که از فلسفه حجاب و عفاف ناشی می شود و حضور زنان و مردان در جامعه هیچ شائبه ای در مسئله جنسیتی نداشته و اگر عفت ورزی در جامعه رعایت شود، اجتماعی که در آن خدمت می کنیم جامعه سالم و مستحکم خواهد بود . در ادامه خانم دکتر فاطمه نوغانی و رقیه عبدی نیز به ایراد سخنانی در خصوص حجاب و عفاف پرداختند و همچنین به سوالات دانشجویان در خصوص حجاب و علل آن پاسخ داده و همچنین مقرر شد بنا به درخواست دانشجویان این گونه همایش ها ادامه پیدا نماید و در آینده نزدیک همایش ازدواج ساده وآسان برگزار گردد.   

 
برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج